Consell Escolar Municipal
Òrgan de consulta i participació de tots els membres de la comunitat educativa
Un òrgan de participació és un grup format per membres d'una organització que es reuneixen periòdicament per prendre decisions sobre un àmbit o àrea específica de la mateixa.
Els òrgans de participació realitzen trobades, algunes són privades i altres són obertes. Si són obertes s’hi pot participar (per exemple: assistint si l'aforament ho permet, afegint punts a l'ordre del dia, o comentant les propostes i decisions preses per aquest òrgan).
Exemples: Un òrgan de participació general (que es reuneix un cop l'any per definir les línies principals d'acció de l'organització així com als seus òrgans executius per votació), una consell assessor d'igualtat (que es reuneix cada dos mesos per fer propostes de com millorar les relacions de gènere en l'organització), una comissió d'avaluació (que es reuneix cada mes per fer el seguiment d'un procés) o un òrgan de garanties (que recull les incidències, abusos o propostes de millora dels procediments de presa de decisions) són tot exemples d'òrgans de participació.
El Consell Escolar Municipal de Torrelles de Llobregat és l’organisme assessor, de consulta, proposta i participació sobre qualsevol aspecte de l’ensenyament no universitari dins l’àmbit territorial del nostre municipi.
Té, com a funció essencial, l’emissió de dictàmens relatius a les consultes que li formuli l’Ajuntament i, si escau, el Departament d’Ensenyament, sobre les següents qüestions:
a) Els convenis i els acords de col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i les institucions i els organismes educatius que afecten l’ensenyament dins l’àmbit del nostre municipi.
b) Les actuacions i les normes municipals que afecten als serveis educatius complementaris i extraescolars amb incidència en el funcionament dels centres docents.
c) Sobre les normes d'ús dels equipaments escolars en horari no lectiu, per tal d'aconseguir-ne un màxim rendiment i per facilitar l'obertura de les escoles al seu entorn com element de convivència i cohesió social.
d) Els criteris d’emplaçament, construcció, renovació i manteniment dels centres educatius públics dins nostre municipi.
e) Les prioritats en els programes i les actuacions municipals que afecten a la conservació, la vigilància i el manteniment adequat dels centres docents.
f) Les condicions educatives que afecten l’ensenyament no universitari i que la legislació atorga als municipis.
g) El foment d’activitats que tendeixin a la millora de la qualitat educativa i la renovació pedagògica, en el marc d’una escola catalana, activa, democràtica, científica, crítica, lliure, no discriminatòria, en proposar activitats per arrelar els alumnes al poble on viuen i donar a conèixer els valors culturals, històrics i del medi natural del nostre municipi.
h) El desenvolupament d’accions compensatòries per corregir les desigualtats derivades del context social, econòmic i cultural de l’alumnat, afavorint la igualtat d’oportunitats entre els alumnes.
i) Altres qüestions que l’Ajuntament en delegui, així com totes aquelles competències que la legislació vigent en cada moment li permeti.
Propòsit de l'acció
- Vetllar per consolidar una xarxa educativa local que garanteixi el dret a l’educació de tots els ciutadans i ciutadanes i que prengui com a fonament la igualtat, l’equitat i la justícia social, des del respecte a la diversitat.
- Mantenir un corrent d’informació, estudi i deliberació entre l’administració municipal i els diferents sectors de la comunitat escolar sobre planificació d’actuacions i problemàtica general que afecta als centres educatius del nostre municipi.
- Establir i garantir un marc de participació i aportació de la comunitat educativa en les actuacions i àmbits que afecten l’educació en el nostre municipi.
- Fomentar la relació i col·laboració entre el municipi i la comunitat educativa per aconseguir objectius compartits des de la cooperació i la corresponsabilitat.
Composició
La Comunitat Educativa del Consell Escolar Municipal de Torrelles està formada per alumnes, famílies, professorat, personal d’administració i serveis i representants de l’Ajuntament. Estarà constituït per un mínim de membres d’acord amb l’establert en el Decret 404/1987, de 22 de desembre, amb la següent distribució:
- Sector ajuntament: 4 membres
- Sector pares i mares: 4 membres
- Sector alumnes: 4 membres
- Sector mestres i professors: 4 membres
- Sector personal d’administració i serveis: 2 membres
- Sector directors i titulars de centres: 4 membres
Així mateix, al CEM Torrelles podrà sol·licitar l’assistència, amb veu i sense vot, de tècnics de l’Àrea d’Educació o d’altres àrees d’actuació municipal, de la Inspecció Educativa de zona, representants de l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), representants del Consell Comarcal, així com d’altres persones, les opinions i coneixements de les quals puguin ser considerats d’importància pel tema o temes a tractar.
Compartir: