Redacció del Pla Educatiu de Ciutat
Instrument estratègic i participatiu per tal d’impulsar un canvi en la política educativa de Torrelles
Fases del procés
-
101-02-2020 - 31-03-2021
Diagnosi de la realitat i les polítiques educatives del municipi
El primer pas és elaborar una diagnosi sobre la situació de l’educació a la ciutat, atenent a la visió holística de la ciutat educadora. Aquesta diagnosi ha d’examinar de manera detallada diferents àmbits per tal de facilitar l’anàlisi sobre l’estat de l’educació al municipi, fent emergir els principals reptes i identificant els recursos disponibles per tal d’abordar aitals reptes. En el gruix de la literatura sobre el desenvolupament d’instruments com els plans educatius de ciutat o vila, es considera que la diagnosi ha d’estar composada com a mínim de tres mapes:
- Mapa socioeducatiu: és un recull i anàlisi de dades sociodemogràfiques de Torrelles de Llobregat, així com de les dades sobre matriculació escolar en el territori.
- Mapa de Recursos Educatius: recull el conjunt de l’oferta educativa (formal i no formal) existent al territori que inclou agents i recursos vinculats amb l’educació, com poden ser: actors educatius significants al territori (institucions, equipaments o entitats), activitats i programes educatius, i xarxes i espais relacionals vinculats a l’educació.
- Mapa de visions ciutadanes: té com a propòsit construir una bona mostra de quines són les principals preocupacions compartides per la ciutadania, i veure com es defineixen els principals punts forts i punts dèbils de la vila en l’àmbit educatiu.
En el cas del PEC de Torrelles de Llobregat aquests tres mapes que estructuren les diagnosis del Plans Educatius de Ciutat, s’han analitzat organitzats en dos grans blocs que conformen la Diagnosi del PEC.
Per una banda, s’ha desenvolupat una anàlisi de la realitat educativa, que aglutinaria tant el mapa socioeducatiu com el mapa de visions ciutadanes. D’aquesta manera s’analitza de forma conjunta tant la realitat socioeducativa del municipi com les percepcions que la ciutadania manifesta sobre aquesta i que, per tant, permet detectar les necessitats, oportunitats, riscos, etc. des d’una perspectiva amplia.
Per altra banda, s’ha desenvolupat una anàlisi de les polítiques educatives del municipi, que inclouria el mapa de recursos educatius, però, a més, complementaria aquesta informació amb una revisió del recorregut d’aquestes polítiques, l’anàlisi del marc estructural de desenvolupament d’aquestes, la incidència de la planificació estratègica al municipi amb impactes sobre l’àmbit educatiu, així com l’anàlisi i valoració d’aquestes polítiques.
-
231-03-2021 - 30-06-2021
Disseny del Pla
Un cop elaborada la Diagnosi, la segona gran actuació és el Disseny del PEC. Aquest contempla la definició del marc estratègic en el que es fonamenta el Pla, l’elaboració de propostes d’actuació de forma participada per a la posterior definició del Pla d’actuació i la sistematització d’aquest.